همه چیز درباره جلوگیری از زردی نوزاد

برای جلوگیری از بروز زردی در نوزاد چه باید کرد؟


 

زردی: زردی هنگامی در بدن نوزادان بروز می‌کند که میزان بیلی روبین در خون آنها افزایش یافته و در پوست جمع شود. این بیماری در 60 درصد نوزادان سالم و 80 درصد نوزادان نارس بروز پیدا می‌کند.

 

علت بروز زردی در نوزادان

هنگامی که بیلی روبین در خون نوزادان از حد معمول بیشتر شود، زردی رخ می‌دهد. هنگامی که گلبول های قرمز قدیمی در بدن تجزیه می‌شوند، بیلی روبین که یک ماده شیمیایی است تولید می‌شود. در حالت طبیعی کبد بیلی روبین را جذب می‌کند ولی اگر کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نکرده باشد، توانایی انجام این کار را ندارد و با جمع شدن و انباشته شدن بیلی روبین در خون و پوست نوزاد، زردی ایجاد می‌شود. همچنین موارد دیگری می‌توانند باعث بروز زردی در نوزاد باشند که به شرح زیر اند:

 

خونریزی داخلی در بدن نوزاد

عفونت سپسیس در خون نوزاد

سایر عفونت های ویروسی یا باکتریایی در بدن نوزاد

اختلال کبدی

کمبود برخی آنزیم ها (از جمله آنزیم های کبدی)

ناسازگاری خون مادر و نوزاد

 

علائم و نشانه های زردی در نوزادان

بارزترین و شایع ترین نشانه زردی در نوزادان، زرد شدن پوست بدن و سفیدی چشم آنهاست. این نشانه به طور معمول حدود 2 الی 4 روز پس از تولد نوزاد بروز پیدا می‌کند و ممکن است به مرور زمان افزایش و شدت پیدا کند. با فشار ملایم در ناحیه قفسه سینه نوزاد و مشاهده این که جای فشار زرد می‌شود یا خیر، می‌توان زردی پوست نوزاد را بررسی کرد.

 

تشخیص زردی در نوزاد

تشخیص زردی در نوزاد با بررسی میزان زردی پوست توسط پزشک متخصص-که یک ارزیابی ذهنی است- شروع می‌شود و سپس توسط آزمایش خون، مقادیر بیلی روبین اندازه گیری می‌شود.

 

بلاگ پیشنهادی : همه چیز درباره اوتیسم در کودکان

 

چگونگی درمان زردی در نوزادان

به طور معمول درمانی برای زردی نوزادان تازه متولد شده وجود ندارد و این زردی با بزرگ شدن نوزاد و تکامل کبد به صورت خودکار از بین می‌رود. زمان بهبودی در نوزاد حدود 1 الی 2 هفته است و لازم است در این مدت، به نوزاد به صورت مکرر شیر داده شود تا با دفع سریع تر مدفوع، بیلی روبین نیز سریع تر از بدن خارج شود. با این حال مواردی نیز وجود دارند که در آنها میزان بیلی روبین بدن نوزاد به صورت خودکار کاهش پیدا نمی‌کند و نیازمند اقدامات زیر برای درمان زردی است:

 

نور درمانی

در این روش درمانی، با هدف کاهش سطح بیلی روبین خون در نوزاد، او را زیر لامپ مخصوصی که نور سبز آبی ساطع می‌کند قرار می‌دهند. این نور با تغییر ساختار بیلی روبین، باعث می‌شود که این ماده توانایی دفع از طریق ادرار و مدفوع را پیدا کند.

 لازم به ذکر است که در طول مدت نور درمانی برای جلوگیری از آسیب چشم نوزاد، از چسب های محافظ چشم استفاده می‌شود. 

 

ایمونوگلوبولین وریدی

در برخی موارد ممکن است تجویز داروهایی که تولید بیلی روبین را کاهش داده و دفع بیلی روبین در بدن را تسریع می‌کند، برای درمان و کاهش سطح بالایی از بیلی روبین در خون ترجیح داده شود. 

 

مقاله پیشنهادی : نکات مهم سرماخوردگی کودک

 

تزریق خون

در برخی موارد که زردی نوزاد شدت بالایی دارد، ممکن است روش های درمانی معمول که پیشتر گفته شد، نتیجه ندهد و و نیاز به تزریق خون وجود داشته باشد.

 

جلوگیری از بروز زردی در نوزاد

زردی یک وضعیت معمولی و طبیعی در نوزادان است که در روز های ابتدایی زندگی آنها بروز پیدا می‌کند. زردی در اکثر موارد بروز بی خطر است و بدن درمان خاصی به صورت خودکار از بین می‌رود. با این حال انجام برخی از کارها به کاهش زردی یا حتی جلوگیری از آن کمک می‌کند:

 

مراقبت از مادر در دوران بارداری: مادران با توجه کردن به تغذیه خود در دوران بارداری و با گرفتن مشورت از پزشک متخصص، می‌توانند احتمال بروز زردی در نوزاد خود را کاهش دهند. 

 

تغذیه مناسب نوزاد: تغذیه مناسب نوزاد، از اهمیت بسزایی برخوردار است و شیر مادر یا فرمول نوزادی به عنوان تغذیه اصلی نوزاد در 6 ماه اول زندگی نوزاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

مقاله پیشنهادی : همه چیز درباره مراقبت پوست به پوست از نوزاد

 

کنترل کردن بیماری های مادر: برخی از بیماری هایی که در مادر وجود دارند توانایی بالا بردن احتمال بروز زردی در نوزاد را دارند و به همین جهت، مادران باید به مراقبت های پزشکی و درمانی خود توجه کافی را داشته باشند.

 

کنترل عوامل خطر: عواملی وجود دارند که می‌توانند میزان زردی نوزاد را افزایش بدهند، از جمله مصرف الکل و برخی از دارو ها و افزایش وزن. لازم است این عوامل کنترل شوند.

 

پیگیری پزشکی: پیگیری و معاینه مداوم نوزاد توسط پزشک متخصص اطفال، با شناسایی و تشخیص زودهنگام زردی در نوزاد، مدیریت بهتر زردی را به همراه دارد.

 

سخن پایانی

برای پیدا کردن بهترین راه حل برای جلوگیری از زردی نوزاد یا درمان آن، حتما با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. در نظر داشته باشید که زردی در برخی از موارد نیاز به درمان خاص دارد، به همین دلیل تشخیص و درمان در زمان مناسب توسط پزشک متخصص اهمیت بالایی دارد.

 

در انتهای این نوشته توصییه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به بلاگ زردی نوزاد، علائم و درمان مراجعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی